„Woman, All Too Woman”

Femeia în artă a fost muză, sursă de inspiraţie, colecţionară şi în ciuda deficultăţilor vremurilor –  inovatoare ale noilor forme de expresie artistică. Dar cum au apărut femeile ca voci atât de puternice în istoria artei și a artei contemporane?

Prejudecăţile vremurilor s-au răsfrânt asupra femeilor, iar unele dintre artiste, uneori şi scriitoarele au folosit pseudonime pentru a putea publica şi expune creaţiile. Primul exemplu care îmi vine în minte este romanul ”Indiana”, o carte pe care scriitoarea Amantine Aurore Dupin a publicat-o în anul 1832, sub numele George Sand.  În ceea ce priveşte arta, multe opere nu sunt semnate şi nu se ştie nici până astăzi dacă au fost creaţiile bărbaţilor sau ale femeilor. Dacă celebra operă de artă Venus din Willendorf, care datează din anii 2500 î.c. şi descoperită în anul 1908, a fost de fapt creaţia unei femei?

În muzeele pe care le vizităm astăzi, vedem femei pe pereţi, pictate, nu prea vedem lucrări semnate de acestea, deşi un lucru este sigur – creaţia artistică nu ţine cont de sex, nu face discriminări, ea este o formă de expresie. Odată cu mişcarea de emancipare, rolul femeii a început să se schimbe. Schimbările sociale care au apărut la începutul secolului XX şi s-au dezvoltat în continuare odată cu izbucnirea primului război mondial, au propulsat mai multe femei în forța de muncă.

Unul dintre mai recente seriale pe care l-am văzut, Genius/Picasso prezintă viaţa celebrului pictor în relaţie cu femeile care l-au inspirat. Filmul arată totodată şi tranziţia femeii în societate. Dacă unele femei din viaţa pictorului au fost muze, amante, etc, altele, cum a fost şi pictoriţa Francoise Gilot ilustrează povestea emancipării femeii. Cea din urmă, cu toate că era cunoscută şi ca iubita lui Picasso, pe care îl întâlneşte cu ocazia primei sale expoziţii şi cu care începe o relaţie, în urma căreia se nasc cei doi copii ai lor, Claude şi Paloma, este atât un martor, cât și un participant al uneia dintre cele mai importante perioade ale mișcării de artă modernă din Europa. La vârsta de 21 de ani, Francoise Gilot se impune în faţa familiei, a tatălui său, care îi interzice să îşi urmeze pasiunea pentru artă  şi merge pe propriul drum, chiar dacă asta înseamnă să devină îngrijitoare de cai şi să se întreţină singură. Mai târziu, aceasta se impune şi în faţa lui Picasso, pe care îl părăseşte, datorită infidelităţii, dar şi datorită nevoii de a-şi urma cariera în artă.

Poveştile sunt mult mai multe şi exemplele pot continua.  ….şi continuă în Timişoara. „Woman, All Too Woman”, evenimentul de artă contemporană al anului reuneşte zeci de artiste atât din ţară, cât şi din străinătate. Spun că este evenimentul anului pentru că nu este o simplă expoziţie care poate fi vizitată într-un anumit interval orar. Săptămânal aici se întâmplă ceva, iar astăzi, în turul ghidat de curatoarea expoziţiei Andreea Foanene am aflat care sunt mesajele creaţiilor acestora, al femeii artiste ”contrazisă și adeseori umilită de o societate în care stereotipurile continuă să fie dominante”.

2

41764917_234297887430966_3816981304751161344_n

1

41782913_327007611181021_5755604614451822592_n

24

6

6

women-13women-15

women-22

women-25

women-23

women-12

women-9

women-27

women-2

women-7

women-28

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *